zondag 23 september 2018

De voorbereidingen zijn begonnen!

Maart 2018

Net terug van een voorjaarsvakantie naar Florida, was duidelijk dat we ook deze zomer -alweer voor de 20e keer naar Amerika zouden gaan- maar dan?? Jos wilde wel richting Canada, Esmée naar de kust van Maine. Een ticket naar Boston boeken was dus eerste prioriteit. Je kunt je afvragen of een business class ticket de prijs waard is, maar we moeten toegeven dat de keren dat we dat gedaan hebben, we erg tevreden waren. Jos geniet van de beenruimte, Esmée van de lounge. Vorig jaar hebben we ontdekt dat een "tussenklasse" ticket ook niet direct waar voor je geld geeft. Op de continentale vluchten is er geen tussenklasse en wordt je in economy geplaatst. Als je twee overstappen hebt (1 in Europa, 1 in Amerika wat naar Alaska dus het geval was), ervaar je onvoldoende waar je meer voor betaald hebt. Sinds dien willen wij geen concessies meer doen als het niet hoeft, de keuze op een business class ticket was dus snel gemaakt. Qua auto willen we ook al geen concessies meer doen (ja, je raakt verwend als je vaak reist) dus ook een royale SUV was snel geboekt. En toen bleef het stil aan het voorbereidingen front.

Juni 2018

Het was in juni nog steeds stil aan het voorbereidingsfront en we beseften natuurlijk dat dat niet zo kon blijven. Waar is de tijd gebleven dat wij maanden van te voren al uitplozen wat er te zien was, en wat we wilden zien en vooral hoe daar te komen. Het heeft er vast ook mee te maken dat dat vaak de tripjes betrof naar de woestijn en dan is niet voorbereiden geen optie.
Dan maar een voorlopige route gemaakt. Boston - Portland - White Mountains - Bar Habor - Quebec - Montreal - Ottawa - Toronto - Fingerlakes - Cape Cod - Boston. Zo ongeveer zou het kunnen worden. Het maken van een globale route blijkt ons te helpen. We hebben nu houvast om gerichter voor te bereiden. Privé is het erg druk en hectisch dus de voorbereidingen bestaan vooral uit het zoeken van goede overnachtingsmogelijkheden. Niet onbelangrijk.

Dag 1 en 2: 11 en 12 juli. Etten-Leur – Schiphol - Boston

Gewoontegetrouw vertrekken we de avond tevoren naar Schiphol, lekker rustig begin van onze vakantie. Maar voor het zover is moeten we nog wel een paar klusjes doen. Jos nog een half dagje werken, met een paar aandacht vragende kwesties. Nog even langs het ziekenhuis voor een controle en dan de koffers definitief inpakken; de meeste spullen liggen er nog niet in. Nog snel even wat zieltogende planten naar schoonmoeder, die ze vast weer tot leven kan wekken en dan naar het A4-hotel bij Schiphol. We staan in te checken als er gejuich opstijgt uit de bar. England heeft gescoord op het WK. We komen gelijk aan met een bus Chinezen, dus het wordt dringen bij de lift en dan blijken Chinezen echt niet beleefd te zijn. De lift is groot genoeg voor vier personen, dus met een buslading Chinezen ervoor duurt het even voordat je je kamer bereikt. Maar de kamer is schoon en groot en we kijken de eerste helft Engeland – Kroatië op de kamer met een biertje erbij.
In de pauze lopen we even naar de bar voor een drankje (extraatje van het hotel) en we nestelen ons tussen de Engelse fans, maar al snel weten we dat we hier echt niet thuishoren, al die luidruchtige mensen voor en rondom ons. Terug naar de kamer en rustig de wedstrijd uitkijken. Kroatië wint. Na een kort nachtje, de wekker loopt al om 5:45 af, en een uitgebreid ontbijtje wordt het tijd voor ons vervoer naar Schiphol. Lekker vlot komen we daar aan en met de formaliteiten loopt het ook niet verkeerd (inchecken en paspoortcontrole), dus we lopen al snel in de duty-free-zone; niks gekocht. Dan hangen in de nog in de ontbijtmodus verkerende lounge, waar het poepiedruk is, bijna alle stoelen zijn bezet. Maar er is altijd nog wel een stoeltje over en dus hangen we om 8:15 met koffie, een thee, een glaasje lekkers en een tabletje te wachten op de vlucht.

Extra controle voor de lounge, “of we niks voor anderen in onze koffers hebben gestopt? Neen dus”, en die routine herhaalt zich nog drie keer voordat we het vliegtuig ingaan. We hebben “opdracht gekregen” om vroeg te boarden, maar dat blijkt een absoluut verkeerd advies. We mogen superlang in de wachtrij en wie er klaagt, krijgt de horen dat het allemaal gecompliceerd is en het te lang zou duren om het allemaal uit te leggen. Maar gezien de wachttijd hadden wij de uitleg toch wel willen horen. Ondertussen krijgt iedereen met een buitenlandse naam een extra security-check dankzij oom Donalds nieuwe inreisbeperkingen. Wij schatten in dat als iedereen die daar staat te wachten zijn energie had mogen geven aan de zorg, alle wachtrijen van die dag zouden zijn weggewerkt.

Na een uurtje in de wachtrij, ondanks onze priority-lane, mogen we aan boord -maar niet voordat Esmée toch nog een halt bij de gate wordt toegeroepen. Of ze zich maar even wilde melden aan de balie. Visioenen van een verlopen paspoort van december jl. komen weer even boven. Het blijkt echter mee te vallen. In de computer is melding gemaakt van allergieën, en of ze haar medicijnen wel bij zich heeft. Geen idee wanneer we de info aan KLM hebben verstrekt, maar de medicatie zit in de tas en mogen wij aan boord. En dan is het de gebruikelijke routine. Glaasje bubbels bij binnenkomst, een aperitief of twee en dan een glaasje wijn of twee bij de maaltijd die bestaat uit een soepje, een stukje tonijn, een salade Caprese, een vlees of een vishapje (altijd overcooked) met toebehoren, een dessertje met kaas en port en koffie met een cognacje toe. Ondertussen kijken we een filmpje op het on-board entertainment system. Behalve het wachten bij de gate valt het allemaal dus wel mee. Esmée is snel onder zeil en Jos kijkt nog even een seizoen van Ray Donovan. “Time flies when you have nothing else to do”, wat zoals uit onderzoek blijkt, en we op de radio gehoord hebben, heel gezond is. We helpen de wetenschap verder . Zeven uur en dertig minuten later landen we op Boston Logan Airport. Ergens tijdens de vlucht wordt er gevraagd of er een doctor, practicioner of nurse aan boord is. Later wordt er gevraagd of er iemand extra insuline bij zich heeft en bij het landen worden we verzocht om even te blijven zitten en de medical technicians hun werk te laten doen. Niemand klaagt. Douane werkt snel en zo staan we een kwartiertje later bij de kofferophaal. Bij Thrifty worden we vlot geholpen, zelfs zonder de verkooppraatjes voor extra verzekeringen en in de parkeergarage mogen we uitzoeken.

Wij verkiezen een Ford Explorer XLT Eco-boost 4x4 met 280 pk, een forse auto waar je echt in moet klimmen, boven een Toyota 4Runner en een Chevy Tahoe, die zien er net iets lelijker uit. De weg naar de AirB&B is vlot gevonden en de spullen snel uitgeladen. De kamer ziet er goed uit. Alleen parkeren is wel een dingetje, bijna overal heb je een resident permit nodig. De enkele plaats waar dat niet vereist is, is de parkeertijd beperkt tot 18.00 uur. Tussen 18.00 en 10.00 uur is South Boston van de inwoners. Daar moeten we nog even op studeren. We kopen water in een nabijgelegen supermarkt, eten een lekkere salade bij the Punk & Poet met een lekker biertje erbij.
We besluiten uiteindelijk de auto te parkeren bij de dichtstbijzijnde mogelijkheid: de parkeergarage op 1,5 km afstand. Daarna wandelen we rustig terug. Nog even snel een biertje gekocht bij de drankenzaak op de hoek en dan naar bed. We maken nog even kort kennis met de eigenaar van de B&B Bill, “Anything I can do to help you, just knock on the door” en we duiken er vroeg in.

Dag 3: 13 Juli, Boston (MA) 5 mijl

Zoals altijd zijn we de eerste dag extra vroeg wakker. We wandelen naar de parkeergarage om de auto al vroeg weg te halen, alle extra uren bovenop het nachttarief van $20 tot 5 uur ’s-ochtends tikken lekker aan; een half uur langer laten staan kost $10 extra en een uur langer $15 dollar. We willen niet eens weten wat het kost als de auto hier 3 dagen blijft staan. We zijn nu nog niet geacclimatiseerd aan deze tarieven. Boston is tot nu toe een van de meest automobilist-onvriendelijke steden die we de laatste jaren hebben bezocht, zelfs de nieuwste Amsterdamse tarieven vallen erbij in het niet. We vinden een tijdelijk parkeerplaats vlak bij de zee en de jachthaven, een plek waar je de hele dag tot 8:00 uur ’s avonds gratis kunt parkeren op een paar honderd meter van onze B&B. Voor Nederlanders voelt dat net wat lekkerder aan. Dan gaan we terug naar de B&B, we worden rustig wakker met een kopje thee en een yoghurtje, een lekkere warme douche en om 6:30 uur zijn we klaar om aan de dag te beginnen. Eerst maar eens een lekkere wandeling maken naar Fort Independence op Castle Island.
Een fort dat ooit was bedoeld om de haven van Boston tegen vijandelijke aanvallen te verdedigen. Door de uitbreidingen van Boston ligt het tegenwoordig op het vaste land. Vanaf het begin van de 18e eeuw had de versterking de naam Castle William, genoemd naar de Nederlandse koning Willem III van Oranje. Het fort telde toen 72 kanonnen. Bij het vertrek van de Engelsen uit Boston in 1776 vernielden zij het fort. De Amerikanen herstelden de schade en het fort werd in 1778 weer in gebruik genomen. In 1779 gaf de Amerikaanse president John Adams het fort de naam Fort Independence. Hoewel het fort op het land ligt, is er ook een kunstmatige pier gebouwd, waardoor je over de pier naar het voormalige eiland kunt en via het vaste land weer terug, of net andersom. De wegen van en naar Fort Independence vormen nu een cirkel van ca. 3 km. We besluiten vandaag naar het centrum van Boston te wandelen, het is nog vroeg en rond 9:00 uur zijn we in het centrum, waar we eerst een ontbijtje nuttigen bij Boloco, een tentje met lekkere ontbijt-wraps en verse organische koffie (zou koffie ooit niet organisch kunnen zijn?). We wandelen langs een aantal historisch plekken in de stad zoals de Kings Chapel, the Old North Church, de plek van het Engelse bloedbad, het oude en het nieuwe State House en natuurlijk het Stadspark en de Quincy Market.

De Kings Chapel en het Old North Church houden verband met de legende van Paul Revere, de opstadelingenleider die in de schermutselingen tegen de Engelsen leidde en alle mensen op de hoogte stelde van de komst van de Engelsen die de Amerikaanse pioniers wilden verslaan in de eerste Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog tegen de overheersende Engelsen. Het begon met een bloedbad toen Engelsen op protesteren Amerikaanse burgers schoten, het bloedbad van Boston. De Amerikanen reageerden door alle balen thee waarover extra belasting moest worden betaald overboord te kieperen in de haven van Boston, de Boston Tea Party.

Het Boston Commons is het oudste publieke park van de VS en een groot en gevarieerd park midden in het centrum. Er is van alles te doen voor jong en oud. Er is een draaimolen, een speeltuin, een kikkerbad (frog pond) en een mooie verzameling bronzen eendjes vereeuwigt in het kunstwerk Make way for Ducklings.

We wandelen langs het nieuwe capitool, waar net een protestactie aan de gang is en parlementariërs er als de kippen bij zijn om de pers te woord te staan. De Quincy Market is een verzameling van gebouwen waar deels een traditionele markt is, maar inmiddels steeds meer bekende winkels een filiaal hebben en de etenskramen een deel van de markt hebben overgenomen. De inmiddels drie gebouwen van de Market (ooit was het maar een) huisvesten winkels van alle bekende kleding, schoenen- en tassenwinkels.

Uiteraard zijn er optredens van bandjes en straatkunstenaars zoals een violiste en een jongleurs-act die de nodige bekijks krijgt. We onderbreken voor een lunch bij Sweet Green, waar je je salade op bestelling kunt laten maken met een ongelooflijke hoeveelheid ingrediënten; lekker en gezond. We wandelen langzaam terug naar huis en proberen onderweg nog wat caches op te pikken, maar we hebben daarin niet veel geluk. Bij de B&B drinken we wat, schrijven we aan het verslag (er zijn alweer verzoekjes gekomen) en ontspannen we even. We hebben gisteren een plek ontdekt bij een school waar je in het weekend vanaf 18:00 uur vrij mag parkeren. De parkeerplek is voor de school staff en het lijkt me dat ik tot die categorie behoor. Een goede plek om onze SUV voor het weekend nog even gratis te plaatsen. Als we dat gedaan hebben zoeken we een plek voor een drankje en een hapje, het is intussen etenstijd en we strijken neer bij dezelfde plek als gisteren. Waar gisteren alles prima was, lijkt het alsof we in een totaal ander restaurant zijn terechtgekomen. Lang wachten op een drankje, een losse side salad is niet te bestellen en het beslag van de fish and chips is zo dik dat de buitenkant mooi gaar is, maar de binnenkant nog klef. De bijgeleverde onion rings zijn koud. Alsof er een andere kok in de keuken staat. Als we er iets van zeggen krijgen we een gratis drankje, maar daar was het ons niet om te doen. Teleurgesteld wandelen we terug naar onze B&B, waar we om 22:00 uur onze ogen niet meer open kunnen houden. We hebben vandaag 25 km gewandeld in de warmte van de zon, dus we hebben onze rust welverdiend.

Dag 4: 14 juli. Boston (MA) 0 Mijl

Vandaag een rustig beginnetje, we gaan naar het dichtbijgelegen strand. De B&B heeft strandstoeltjes ter beschikking en eventueel badlakens. Zwemmen is nog niet helemaal ons idee in het koude Atlantische water, maar met een temperatuur van 25 graden is een ochtendje strand een prima idee na de lange wandeling van gisteren. We nemen de e-readers mee, kunnen we rustig een paar hoofdstukjes lezen. Het is rustig op het strand, maar op de op de boulevard naar Castle Island is het druk met joggers, wandelaars en fietsers. Blijkbaar zorgen de Bostonians voor een goede conditie. Na een paar uur steekt er een windje van zee op en wordt het koud op het strand. Tijd om te verkassen naar het centrum van Boston.
Als we naar huis lopen zien we een meeting in een nabijgelegen park. Blijkt een AA-meeting te zijn, waarop iemand door de microfoon in het openbaar vertelt dat hij alcoholist is en hoe het zover heeft kunnen komen. Hij staat nu bijna 5 jaar droog. We worden toch even stil van zoveel openbare zelfonthulling. Zou je in Nederland toch niet snel zien, denken we. We weten inmiddels dat het slechts en paar kilometer is naar het centrum van Boston en dat het goed te wandelen is. Er is wat bewolking, maar de temperatuur is goed. Zagen we gisteren in de haven een groot cruise-schip Norwegian Dawn, (2340 passagiers) vandaag ligt er de Maasdam van de Holland Amerika Line (1258 passagiers), een stuk kleiner dus.
In de stad lopen we richting de havens en we belanden in een uitgestrekte markt, die loopt via de dokken waar alle pleziervaarten vertrekken tot aan de Quincy Market. Er wordt van alles verkocht, vooral veel toeristisch spul, waarbij wij denken dat er thuis veel van niet gebruikt zal worden; impulsaankopen waar je dan thuis toch geen plek voor hebt. Goed voor de economie denken we dan, hoewel wij zelf de verleiding prima kunnen weerstaan. We lunchen op het terras van de Granary Tavern, vorig jaar hadden ze het beste terras van Boston, we zouden het zelf niet gedacht hebben. Het eten en de bediening zijn oké, maar als je hier al een prijs mee wint, dan zegt dat mogelijk meer over de competitie dan over de eigen prestatie, volgens ons.
Na de lunch wandelen we door naar het winkelcentrum en bezoeken Macy’s, altijd leuk om even te kijken en aangezien Esmée’s Teva’s het begeven hebben, zijn we dringend op zoek naar vervanging. We slagen er nog niet in. Verder zijn we op zoek naar een cap voor Jos, die had de zijne vergeten en met de stralende zon ligt verbranding op de loer. In het centrum is het druk. Een groepje Afro-Amerikanen in zwartleren motoruitrusting staan op een verhoging in een soort hardcore rap te verkondigen dat ze de werkelijke verkondigers van het woord zijn; we wachten niet om alle uitleg te horen. Ze zien er eerder uit als vertegenwoordigers van de Hells Angels of Satudarah; beetje rare combi als je het ons vraagt. Even verderop zien we de violiste van gisteren weer, nu in het koopcentrum. Hoewel we eerder in Boston geweest zijn hebben we opvallend genoeg niet het "déjà vu" gevoel. Maar enkele dingen die wij herkennen. Toch stimuleert ons dat niet om de toeristische plaatsen te bezoeken. We vinden wat rondwandelen eigenlijk wel prima.
Als we naar huis willen wandelen, lopen we verkeerd en komen in Chinatown terecht, Veel eethuisjes van alles wat Oosters is of denk te zijn. Koreanen, Vietnamezen of Thai lijken ons niet de traditionele bewoners van Chinatown, maar in Amerika kan alles, dus dit ook. Even dreigen we verkeerd te lopen, maar met behulp van Maps komen we toch weer op de goede weg terecht. In South Boston monsteren we even aan bij Murphys Law, een Ierse pub die we eerder al gezien hadden, maar nog niet bezocht. Ze hebben goed bier en de sfeer is Iers met Ierse muziek en Elvis Presley. Het is er allemaal heel gemoedelijk. We gaan nog even langs onze B&B voordat we langs de plaatselijke pub gaan om te eten, Local 149. Het blijkt een aardige pub met grote Warhol-achtige decoraties. Het eten is er oké, alleen een beetje veel zodat we dus weer eens met een to-go-box vertrekken. Thuis nog even de blog bijwerken, een stukje lezen en ons dan gaan voorbereiden op de reisdag van morgen via Salem, de Kittery-outlett, Perkins Cove, Ogunguit, Kennebunkport en Cape Neddick naar Portland.

Dag 5: 15 juli 2018: Boston (MA)- Salem (MA) – Portsmouth (NH) – Portland (MA) : 132 mijl

Ook vandaag worden we nog vroeg wakker en dat geeft ons volop de gelegenheid om onze spullen weer bijeen te pakken om te gaan beginnen aan onze rondreis. De auto bij de school is ongemoeid gelaten. Waar ik eerder nog meldde dat we een Ford Explorer hadden gekozen, ontdekken we vandaag dat we een Ford Expedition 3.5L EcoBoost V6 with Ti-VCT met 365 PK hebben uitgezocht. Vandaar dat hij een stuk groter was dan we aanvankelijk gedacht hadden. In de donkere parkeergarage was het ons niet onmiddellijk opgevallen en omdat we nog nauwelijks mee gereden hadden, waren de “details” ons nog niet opgevallen. We hadden alleen opgemerkt dat we alle koffers plat naast elkaar konden leggen achter de tweede zitrij, waar we doorgans de tweede zitrij ook platleggen.
Als we even naast onze B&B parkeren, is er onmiddellijk een buurvrouw die ons erop attent maakt dat ze zo weg moeten, we staan blijkbaar voor haar uitrit. Als we haar melden dat wij ook binnen twee minuten weg zijn, is alles oké. We laden onze spullen in en gaan op weg naar onze eerste bestemming van vandaag Salem. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want onze navigatie is niet heel specifiek en dus missen we een afslag en gaan we de verkeerde kant op. We komen uit in Harvard, waar we een nieuwe route plannen en die stuurt ons binnendoor naar onze bestemming Salem. Daar aangekomen zien we onmiddellijk een ontbijtgelegenheid, ziet er authentiek uit en is drukbezocht, geen tafeltje onbezet, een goed teken dus. Ontbijt is prima.

Salem is vooral bekend als de stad van de heksen. De naam "Salem" komt van het Hebreeuwse woord "sjalom", dat vrede betekent. De stad is bekend door zijn heksenprocessen van Salem in 1692. Toen werden tientallen vrouwen als heks geëxecuteerd. Nu gebruikt de stad de heksen om toeristen te lokken. Salems rol in de geschiedenis van de Verenigde Staten van Amerika is die van een belangrijke havenstad. De handel met het Verre Oosten maakte van Salem een rijke stad in de 18e en 19e eeuw, wat nog te zien is aan de oude huizen. We maken een wandeling door het stadje wat nu volop profiteert van het heksenverleden, met t-shirts , petjes, mokken en wat al niet meer met grappige teksten en afbeeldingen over heksen. Verder zijn er veel “musea” met heksen en spoken, waarzeggers en spookhuizen, je kan het zo gek niet bedenken of iedere shop heeft iets met heksen.

Op het oude kerkhof liggen de graven van de heksen buiten de officiële begraafplaats. De rechter die ze veroordeelde natuurlijk op het officiële gedeelte. We komen een bruidspaar tegen en we grappen; “Zou hij weten met welke heks hij straks getrouwd is?”, we zijn tenslotte in Salem. Toeristisch, maar toch wel een leuk dorp. We vervolgen onze weg en we stoppen even bij de aan de snelweg gelegen drankwinkel over de grens van Massachusetts in New Hampshire, waar ze geen sales tax hebben, dus is alles er goedkoper. Dit is een soort duty free zone en dus wordt er massaal ingeslagen en als je veel koopt krijg je extra korting. Wij gaan met twee bescheiden flesjes weg, want na de belastingmaatregelen van Trump weet je maar nooit of je ooit nog een Amerikaans drankje kan betalen. Op het parkeerterrein ligt een cache die we snel vinden. In de cachebeschrijving lezen we dat de omzet van deze snelweg-slijter in 2004 $42 miljoen bedroeg. We proberen de tolwegen te vermijden, maar onze navigatie negeert die wens volledig en zelfs als we denken voor de tolpoortjes naar de parallelweg te navigeren worden we toch nog even opgewacht door een tolhuisje met beambte. We betalen een paar dollar maar daarna rijden we verder tolvrij naar Portsmouth wat een alleraardigst plaatsje is met veel leuke winkeltjes en een Engels aandoende sfeer.
In het centrum drinken we koffie op een terras. We zien zelfs een heuse protestactie “honk if you agree” tegen de ontmoeting van Trump met Poetin. Niet helemaal duidelijk wat ze willen, maar gezien de leeftijd van de protestmakers kennen ze de tijden van de koude oorlog nog persoonlijk. We rijden door naar de Kittery Outlet net over de grens van Maine. We scoren een polo-shirtje voor Jos maatje M, kun je nagaan hoe groot de gemiddelde Amerikaan is (of hoe koolhydraatarm eten zijn vruchten afwerpt). De oultlet is supergroot, of eigenljik superlang. Dat wil zeggen, hij ligt uitgestrekt langs een doorgaande weg, van begin tot eind zeker een kilometer lang, dus even doorstappen als je alles wilt zien. Wij willen echt niet alles zien, maar de shops waar we heen willen liggen precies in de uitersten, we komen dus wel aan onze kilometers vandaag. We zien dat het al bijna 18 uur is en we moeten nog een uur rijden naar onze eindbestemming South Portland. We hebben eigenlijk nog de vuurtoren van Cape Neddick: The Nubble Lighthouse en Perkings Cove met de handbediende voetgangersbrug, pittoreske haven en kunstgaleries op de to-do-list staan evenals het dorp Ogunquit met, naar het schijnt, de mooiste stranden van Maine en Kennebunkport, waar onder andere het vakantiehuis van de familie Busch staat. Dit krijg je als je wel bedenkt wat je wilt zien, maar door de summiere voorbereiding het tijdsaspect niet echt mee neemt. We hebben de kust van Maine al eens eerder gezien en besluiten dan ook om via de snelweg dan toch door te rijden naar South Portland waar we neerstrijken bij de Howard Johnson. Even nog wat eten en een drankje en voor ons is de dag weer lang genoeg geweest.

Dag 6: 16 juli 2018, Portland (ME) – North Conway (NH)– White Mountains (NH)– Auburn (ME): 192 mijl

Vandaag reizen we richting de White Mountains; niemand weet precies waarom de naam White Mountains is gekozen voor dit gebied. Het is een gebied dat ’s zomers bekend is om zijn wandelpaden en watervallen, ’s winters om het skiën. Veel mensen gebruiken de rivier om er een verkoelende duik in te nemen. Er is ook een trein die verschillende routes rijdt, je kunt met een gondel de berg op om van het uitzicht te genieten en is er bij een van de resorts een zip-line waar je kan abseilen, nou ja, beter glijden, want de lijn is licht dalend en je vliegt er als een soort superman/vrouw naar onder. Wij willen er wat watervallen zien, wat wandelen – onder andere naar de Flume Gorge – het park rondrijden en als het even kan ook wat caches pakken. De weg naar Conway is niet spectaculair, eerder wat saai, en neemt toch nog een goede 5 kwartier in beslag. Bij North Conway, niet ver van de ingang van het park, is een Premium Outlet. Behalve de Teva slippers hebben we eigenlijk niets nodig, maar omdat in deze staat geen sales taks is én het ook nog erg bewolkt is besluiten we eerst naar de Walmart voor een iPad voor Tessa te gaan en dan door naar de Premium Outlet voor onszelf. We vinden er geen wandelsandalen voor Esmée, maar we slagen wel bij Michael Kors en bij Ralph Lauren.
Voordat je het weet ben je dan toch een tijd verder en zo komen we pas ’s middags aan bij het park, eigenlijk veel te laat om alle dingen te kunnen doen, die we willen doen. Het is een groot en prachtig gebied, waar Amerikanen graag vertoeven, wij ook. We nemen de Kancamagus Highway die 55 km lang is en dwars door het zuidelijke deel van het White Mountain National Forest loopt. De weg is uitgeroepen tot een van de mooiste routes van New England (mede omdat in de herfst hier de Inidan Summer goed te zien is). We kopen eerst voor $ 5 een recreatiepas, waarmee je mag parkeren in dit gebied. We stoppen op verschillende plaatsen, zien de covered bridge van Albany, maken een korte stop bij de lower falls (een heus recreatiegebied waar volop in het water wordt gezwommen), en gaan naar de Rocky Gorge scenic area en de Sabbaday Falls, waar naar onze mening toch wat weinig water uit stroomt voor de populairste waterval van New Hampshire.

Hier lunchen we op een van de vele picknickplaatsen en rijden vervolgens door naar Lincoln. Het is dan bijna 4 uur en we moeten constateren dat we eigenlijk niet gaan toekomen aan het hele rondje dat we door het park hadden willen maken.
De autorit naar de Flume Gorge (kloof, waterval en covered bridge) is een kwartiertje, waarna de wandeling 5 kwartier duurt. We zijn dan ongeveer in het westen van de White Moutains en moeten de rondweg nog vervolgen richting noord en oost, om weer bij Conway in het zuidoosten onze weg te vervolgen. Dat gaan we echt niet redden als we ook nog een beetje bijtijds op onze eindbestemming willen zijn. Toch wel tot ons spijt zullen we Flume Gorge niet bezoeken. Tja als we niet alleen naar het bewolkte weer hadden gekeken toen we naar de outlet gingen, maar ook wat meer aan de tijd hadden gedacht was de planning anders verlopen. We texten even met de B&B hoe laat we ongeveer aan zullen komen, die laat weten dat de deur open is en de sleutel op de keukentafel ligt. Na een ijsje in Lincoln, ze verkopen er zelfs softijsjes van zeker 15 cm hoog, maar daar gaan wij ons niet aan wagen, en een cache precies ernaast, keren we om en rijden naar onze eindbestemming van vandaag: Auburn, nog ruim 2uur en een kwartier verwijderd. De navigatie leidt ons door achterafweggetjes en we vrezen even dat we ieder moment in een dead end street terecht kunnen komen, maar dat gebeurt net niet. Maar een plaats voor koffie komen we ook niet tegen.

Totdat we in Oxford uitkomen, een gehucht waar je zelfs niet dood gevonden zou willen worden, maar anderen hun hele leven doorbrengen. Er is een winkeltje Polly’s Groceries annex eetgelegenheid, waar het hele dorp zijn inkopen doet en zijn afhaaleten bestelt. Wij zitten naast de boodschappenstellingen met Mac & Cheese in een doosje, aan een geïmproviseerd tafeltje. We bestellen wat we kunnen krijgen, een bacon cheese burger met fries, drinken mogen we uit de koeling pakken als het maar fris is want ze hebben geen vergunning voor het nuttigen van alcohol (ze mogen het wel verkopen in de verpakking) en zo krijgen we een kwartiertje later een vers voor ons gemaakte hamburger, groot en stevig en met heerlijke crispy fries met een litertje cola. We rekenen alles, samen met nog wat kleine boodschappen, bij de winkelkassa af. Hier kun je geen honger meer hebben na zo’n burgertje in tegenstelling tot bij een bekende hamburgergigant.

De rest van de reis verloopt voorspoedig al wordt het wel snel schemerig. De navigatie doet zijn best en we arriveren in Auburn bij een groot huis aan de rivier. Krijgen wij de onder- of de bovenverdieping? Wij zien niemand en dus lopen we eerst naar boven, maar daar zien we geen keuken met sleutel, dus maar weer naar beneden en daar ligt de sleutel op de keukentafel. We beschikken over een hele verdieping met verschillende kamers en slaapkamers, een veranda en een grote tuin. Ook de basement mogen we gebruiken, daar staat blijkbaar ook nog een bed. De jacuzzi in de tuin is tijdelijk buiten gebruik meldt het briefje in de keuken. We drinken nog even een drankje op de veranda maar de muggen jagen ons helaas naar binnen.